zondag 18 augustus 2013

Waarom is dit model faciliterend voor leren?

Om het leren te faciliteren worden in de leertheorieën voorwaarden en aspecten beschreven. Als deze factoren aanwezig zijn tijdens het leren, is de kans op leren groter. (Schunk, 2012)

Zonder volledigheid te pretenderen worden nu enkele belangrijke aspecten van leren benoemd en wordt het CanMEDS model beoordeeld op de aanwezigheid van deze aspecten. 

Wat wordt in het boek Learning Theories van Schunk, 2012 beschreven over leren?

Leren moet doelgericht zijn

Leren moet zelfsturend zijn

Leren kan niet zonder de metacognitie reflecteren en monitoring eigen handelen

Leren is gebaat bij herhaling

Leren gaat beter als sprake is van elaboratie

Leren is gebaat bij self efficacy


Leren gaat beter met een growth mindset


Deze selectie van aspecten over leren is geen volledige opsomming van alles wat in de verschillende leertheorieën genoemd wordt. Volledigheid is ook niet mijn streven, maar vanuit mijn eigen paradigma heb ik met name deze punten uit de leertheorieën gehaald.  Zij passen bij mijn paradigma en worden tevens als belangrijke aspecten in Schunk beschreven.
Mijn paradigma beschrijf ik in het volgende blogbericht, waarna vervolgens de leerfacetten toegelicht worden in relatie tot mijn leer/toetsmodel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten