zondag 25 augustus 2013

Opzet van het blog

Pedagogiek en leertheorieën vallen binnen die takken van wetenschap waarbinnen men  nooit tot consensus zal komen over wat het beste werkt voor iedereen. De lerenden zijn allemaal uniek in hun leerstijl. Wàt aangeboden wordt en hòe iets aangeboden wordt kan om die reden dus ook nooit passend zijn voor iedereen. Dat kan leiden tot frustraties over en weer tussen docenten en studenten. Maar het leidt in ieder geval altijd tot debatten en discussies over hoe het beter kan. Tussen docenten en studenten, maar ook in het onderwijsberoepsveld. Het mooie daarvan is dat iedereen met elkaar in gesprek blijft, en elkaar aanspoort tot het blijven ontwikkelen van het onderwijs.

Het is voor dit blog belangrijk om mijn uitgangspunten helder te beschrijven. Ik pretendeer niet dat mijn redeneringen nieuw zullen zijn voor doorgewinterde onderwijsmensen. Ik pretendeer ook niet het ultieme ontwerp te hebben gemaakt. Ik laat u in dit blog echter zien hoe de door mij bestudeerde modellen en leertheorieën verwerkt zijn in het nieuwe toetsmodel voor stages.

Aan de orde komt de relatie van mijn ontwerp ten opzicht van het model van Knud Illeris, dat algemeen geaccepteerd is als een overzichtsmodel van altijd terugkomende aspecten in  onderwijs. 
Leertheorieën die momenteel algemeen geaccepteerd zijn, leveren inzichten op in wat er gebeurt bij de mens die leert. Leerprocessen worden op verschillende wijzen ontrafeld en dat levert kennis op die toepasbaar is om onderwijs te verbeteren. Aspecten uit leertheorieën zijn in mijn ontwerp opgenomen en daarover geef ik toelichting.

Maar voordat de verantwoording van mijn ontwerp als leermodel geschreven wordt, is de beschrijving van het model zelf aan de orde, zodat de toelichting en onderbouwing te begrijpen is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten