zaterdag 24 augustus 2013

De oorsprong van het onderwijsmodel

Voor de totstandkoming van dit model via onderzoek, interviews en bestudering van literatuur verwijs ik naar mijn P2.

Het model is gebaseerd op van oorsprong in Canada gebruikte competenties, die bedoeld waren om de opleiding tot arts in Canada opnieuw vorm te geven. De losse vakken werden vervangen door leerinhouden waaraan competenties ten grondslag lagen die men in de beroepspraktijk nodig had.

Dit model, CanMEDS geheten, is in Nederland bekend geworden en is momenteel volop terrein aan het winnen; de opleiding interne geneeskunde is erop gebaseerd. Op grond van een besluit van het centraal college medische specialismen (CCMS, 2004) waarin men een grotere transparantie eist van medische opleidingen, is men overgegaan tot het uitwerken van de CanMEDS competenties als basis voor het curriculum. Ook de opleiding verpleegkunde in Amsterdam heeft haar curriculum hiermee opnieuw vormgegeven. De RUG is  onderzoek aan het doen over de CanMEDS (Meijering, 2012)

Tijdens mijn onderzoek naar de eisen waar stagetoetsing aan zou moeten voldoen, zijn de wensen van het werkveld meegenomen in het nieuwe ontwerp. Dit is ook gedaan met die van het stageteam en ook zijn de data uit literatuuronderzoek over het toetsen van competenties verwerkt in het nieuwe model. Zoals al eerder gezegd verwijs ik u hiervoor naar mijn P2.


M = medisch handelen en kennis

C = communiceren

S = samenwerken

W = wetenschapper

Ma = B = maatschappelijk handelen, bevorderen van de gezondheid

O = organiseren

R = reflecteren



Het model zoals het hierboven staat is het model dat uitgangspunt was voor mijn ontwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten