Met het model van Knud Illeris, (Illeris, 2007) is een overkoepelend model, of raamwerk gemaakt, dat de samenhang en relaties probeert te laten zien van de vele leertheorieën die de afgelopen eeuw zijn beschreven.
Dit model geeft geen 'waarheid' weer, neemt geen standpunt in, maar geeft aan wat de relaties zijn en welke aspecten en processen in leren vaak terugkomen in de gangbare theorieën.
"Learning is an enduring change in behavior, or in the capacity to behave in a given fashion, which results from practice or other forms of experience", (Schunk, 2012, pg 3)
Het doorontwikkelde model van de CanMEDS tot criteria voor het beoordelingsproces voor stages is een model dat ik plaats in de linkerkant van het model. het gaat om het bereiken van de leerinhoud, maar nu niet in de formeel, maar in de informele beroepsomgeving.
De te verwerven competenties zijn expliciet beschreven, en vormen de leerinhoud, functioneel beschreven.
De informele leeromgeving en de continu aanwezige interactie met patiënten, cliënten en de medewerkers van de zorginstelling maakt dat de omgeving een grote plek inneemt in het leerproces.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten