Gert Biesta beschrijft dat leren meerdere dimensies heeft, waarbij de drie dimensies die hij onderscheidt de volgende zijn:
- kwalificatie
- socialisatie
- persoonsvorming
Dit beschrijft hij in het boek van Klarus en Wardekker 2011, 'Wat is goed onderwijs', op pagina 17.
Als het leermodel van de CanMEDS op deze dimensies beschouwd wordt, zitten deze er dan in?
Mijn overtuiging is dat dat zeker het geval is.
- De beschrijvingen van de competenties zijn op de mate van beheersingsniveau beschreven en leiden ertoe dat de student zijn (hbo) kwalificatie gehaald heeft bij het bereiken van het hoogste niveau.
- Socialisatie vindt zeker plaats. Jongvolwassenen die voor het eerst in het beroepsveld gaan functioneren, krijgen te maken met teamcultuur, mores, gedragscodes, ethische aspecten. Zij leren dit (mede) door het voorbeeldgedrag van hun begeleiders, relateren dit aan hun eigen waarden en gedrag, en worden daarbij gestuurd op het bereiken van de competenties op dit gebied zoals beschreven in de CanMEDS.
- Persoonsvorming is zeker aan de orde bij mijn model. Studenten beschrijven in hun stageverslagen regelmatig dat ze in hun stage volwassen zijn geworden. Ze zijn de wereld op een andere manier zijn gaan zien, door de intensiteit van hun ervaringen. Vanzelfsprekendheden zijn veranderd, ziekte heeft een andere betekenis gekregen, en vaak relaties ook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten