Wat begon als een P-taak, werd bijna een hobby. Al doende kreeg ik tijdens het vooronderzoek over de stage en het ontwerpen (of beter: doorontwikkelen) van het CanMEDS model steeds meer grip op de inhoud. Ik zag de onderbouwing resultaten afwerpen. Ook zag ik de ontwerpwijze leiden tot een volwaardig onderwijs/toetsmodel dat zijn ankers stevig heeft liggen in de leertheorieën. En het model heeft draagkracht binnen het stageteam en onder de praktijkbegeleiders. Ook de opdrachtgever en het team Hogeschooldocenten is zeer te spreken over het ontwerp.
Wat is mijn rol en aanpak geweest?
Natuurlijk de rol van onderzoeker, dat spreekt voor zich. Maar los daarvan heb ik een aanpak/strategie gebruikt.
De strategie die ik heb gebruikt is die van de consensus, het samen werken aan een nieuwe inhoud met groot draagvlak. Ik heb geluk gehad met het vertrouwen en de vrijheid van handelen die ik krijg van de opdrachtgever. Ik heb ook geluk gehad met het samenvallen van de inhoud van mijn model en het nieuwe beroepsprofiel dat ook blijkt te worden geschreven vanuit de CanMEDS.
Wat geen geluk is maar een competentie is de manier waarop ik omga met het betrekken van alle partijen bij het proces. Tijdig informeren, feedback meenemen in het ontwerp en wensen vervullen. Dat geeft vertrouwen bij de betrokkenen en levert op dat er draagvlak is.
Van de kant van de Hogeschooldocent kreeg ik als feedback dat de mate van samenwerken en informeren, tezamen met de kwaliteit van wat ik onderzoek en ontwerp, van hoge kwaliteit is en dat dat een voorbeeld zou moeten zijn voor iedereen die aan onderwijsontwikkeling doet. Dat was een heel groot compliment.
De plek binnen het model van Illeris:
Alhoewel mijn eigen interne drijfveer vaak op de emotie en de relatie gebaseerd is en leren voor mij persoonlijk in de hoek van exemplarisch leren en het modernisme zit, heb ik vanuit de rol als onderzoeker en ontwerper bewust gekozen voor inhoud binnen de context. Dus voor de linkerkant van het Illeris model.
Ik heb bewust gekozen voor het doorontwikkelen op leerinhoud van het CanMEDS model om het eindniveau van onze studenten binnen de stages optimaal te garanderen. Dit met het oog op de visitaticommissie en de wet- en regelgeving in het onderwijs, want dat was het uitgangspunt voor het ontwikkelen van het model.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten