maandag 26 augustus 2013

Opdracht L&O: ontwikkeling van een (innovatief) onderwijsmodel

De Master Pedagogiek van de NHL is een een professionele master met een twee jaar durend praktijkgericht onderzoek als rode lijn in het curriculum. Mijn onderzoek tijdens deze opleiding betreft de borging van de garantie op het eindniveau van de opleiding. Het onderzoek heeft ertoe geleid dat ik voor de de ba-opleiding fysiotherapie van de Hanzehogeschool Groningen een innovatief onderwijsmodel heb ontwikkeld voor de toetsing van stages.

Waarom dit onderwerp?
Omdat het oude beoordelingsmodel niet door de beoordelaars gedragen wordt.
Omdat het oude model voor studenten onvoldoende concrete aanknopingspunten levert over wat van hen verwacht wordt.
Omdat het oude model niet ondubbelzinnig te interpreteren is.
Omdat de focus in onderwijs- en medialand ligt op garantie van eindkwaliteit in het hbo en daarmee op deugdelijke toetsing.

In het kader van het vak Leren en Innoveren in het tweede semester van jaar 1 van de Master Pedagogiek, staat een opdracht beschreven. Deze luidt: ontwerp een innovatief onderwijsmodel, gericht op het faciliteren van leren. Verantwoord het ontwerp en geef het een plaats tussen alle theorieën en leermodellen die je kent.
De uitwerking van deze opdracht vindt u in dit blog.

Mogelijk komt dan de vraag bij u op: maar waarom een model voor toetsing ontwerpen, als de opdracht is om een model voor het faciliteren van leren te maken?

En met het antwoord op die vraag, kom ik direct in de leertheorieën terecht: toetsing stuurt het leren van studenten. Wanneer de toetsing helder aangeeft wat de student  moet kunnen/weten, dan kan hij zijn leren daar op inrichten. (Learning theories van Schunk, 2012)

Vandaar dat een model voor toetsing tevens een leermodel is.

Dit blog is opgebouwd uit berichten.
In elk bericht wordt een deel van de inhoud en vorm van het model toegelicht, of de plaats binnen de leertheorieën beschreven.

Aan het eind van de blog is duidelijk geworden waarom dit een verantwoord, leren-faciliterend model is en welke gedachtegangen zijn gevolgd die tot het model hebben geleid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten