maandag 12 augustus 2013

Leren gaat beter als sprake is van elaboratie

Wanneer te verwerken informatie diepgaand bestudeerd en doorgrond wordt, (hoofdstuk 5 van Learning Theories, Schunk, 2012) stelt de Information Processing Theory, is het leereffect groter. Dit heet elaboratie.
Nergens beter dan in de stages wordt aan deze voorwaarde voldaan. Herhaald bezig zijn met moeilijke cases, complexe pathologie, gecombineerd met het uitvoeren van (be)handelingen is het recept om tot op diep niveau kennis te nemen van informatie en kennis. In de formele leeromgeving zal dit niet bereikt kunnen worden.

Elaboratie gebeurt gegarandeerd in het stageproces en is daarmee faciliterend voor het bereiken van de beschreven rollen en competenties van het CanMEDS model. Dit leer- en toetsmodel zou niet geschikt zijn voor de formele leeromgeving, omdat daar niet aan de voorwaarden om te komen tot elaboratie kan worden voldaan. Er zijn geen langdurige patiƫntencontacten, en meestal oefenen de studenten op elkaar, wat het in geen enkel opzicht haalt bij stagelopen in het beroepsveld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten