De oorspronkelijke competenties van de CanMEDS zijn door mij herschreven tot ze passend waren voor de stages van de opleiding fysiotherapie, passend bij de wensen van de praktijkbegeleiders die er uiteindelijk mee moeten werken in hun beoordeling van studenten én passend bij de eisen die vanuit de literatuur bekend zijn.
Terwijl ik dit model toeschreef naar de opleiding fysiotherapie en tevens de vorm voor de nieuwe eisen aan het uitwerken was, hoorde ik dat het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) zijn beroepsprofiel uit 2005 aan het herschrijven was, omdat het door de ontwikkelingen niet meer passend was voor deze tijd.
Het concept van het nieuwe beroepsprofiel is mij afgelopen week, om precies te zijn donderdag 29 augustus, onder embargo getoond.
Ik werd heel blij; mijn werk is niet voor niets geweest. De uitwerking van mijn model is inhoudelijk zo goed als gelijk aan de inhoud van het nieuwe beroepsprofiel. Alleen is het nieuwe profiel veel uitgebreider (39 pagina's tekst), wat voor een toetsmodel niet werkbaar is uiteraard.
Er is een wijziging in de plek van de rollen, en daarmee ook enige mate van inhoudsverschil met mijn ontwerp. Zonder het embargo te overtreden en inhoudelijke informatie te onthullen, kan ik u hieronder het model van het KNGF tonen, zodat u de variaties met mijn model kunt zien.
Wat ik u in het volgende blogbericht zal tonen is het overzicht van de invulling van de deelgebieden, de competenties zoals die in de stages voor de toetsing gebruikt zullen worden.
Hierbij zullen de oorspronkelijke competenties van de CanMEDS worden gebruikt, zonder de verschuiving die door het KNGF is toegepast.
Hierbij zullen de oorspronkelijke competenties van de CanMEDS worden gebruikt, zonder de verschuiving die door het KNGF is toegepast.
Het doel van oorspronkelijke CanMEDS is dat alle deelcompetenties leiden tot de P, professional zijn. Het KNGF heeft dit gewijzigd zoals uit deze figuur blijkt. Mijn mening is dat ze daarmee de kern van het concept hebben gemist, wat ook blijkt uit het verwijderen van het 'bloemblad Reflectie', dat juist de essentiële metacompetentie is voor leren en ook voor het beroep en voor elke vorm van professioneel handelen.
Dit geconstateerd hebbende, zal dit blog nu weer verder gaan met de aspecten die mijn model tot een leren-facilterend en leerbevorderend model maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten