Cognitivisme (als leertheorie volgend op het Behaviorisme) is een verzamelnaam voor theorieën die de cognitie centraal stellen bij het leren.
Het idee dat leren vooral bepaald wordt door het stimulus-respons model (SR) in eenvoudige vorm, zoals in het Behaviorisme wordt beschreven, is daarmee gepasseerd als volwaardig en bruikbaar model voor leren. althans voor het leren waarvoor het onderwijsmodel CanMEDS bedoeld is. (Atkinson in Learning Theories, Schunk, 201, pg 362)
Het idee dat leren vooral bepaald wordt door het stimulus-respons model (SR) in eenvoudige vorm, zoals in het Behaviorisme wordt beschreven, is daarmee gepasseerd als volwaardig en bruikbaar model voor leren. althans voor het leren waarvoor het onderwijsmodel CanMEDS bedoeld is. (Atkinson in Learning Theories, Schunk, 201, pg 362)
In Hoofdstuk 1 van Learning Theories van Schunk, 2012, wordt beschreven dat het Cognitivisme stelt dat de omgeving mede bepalend is voor wat er geleerd wordt en dat het herhalen/oefenen van de skills leidt tot leren. De individuele betekenis die uiteindelijk aan het geleerde wordt gegeven, verschilt per individu op grond van zijn individueel gedachtegoed, beliefs en overtuigingen, attitude, normen en waarden.
Informatieverwerking, leidt volgens het Cognitivisme tot het vastleggen van de informatie via mentale structuren in het lange termijn geheugen. Dit wordt uitgebreider beschreven in hoofdstuk 5 van Learning Theories van Schunk, 2012. Het verwerken van informatie levert vooral veel op als de informatie/kennis op meerdere, steeds diepere niveaus bestudeerd wordt. (Hoofdstuk 5 van Learning Theories van Schunk, 2012, pg 169)
Het Sociaal Cognitivisme (Hoofdstuk 4 van Learning Theories van Schunk, 2012) stelt daarbij dat de omgeving de belangrijkste rol speelt. Het stelt dat 'learning by doing' leidt tot inslijpen en stukje bij beetje vastleggen in het LTM (long term memory). Toepassen en verfijnen en dat in de juiste context. Op deze wijze vindt de transfer plaats van 'knowledge about' naar 'knowledge of'. Van drukknopkennis tot toepasbare kennis en vaardigheden in complexe situaties.
Mijn model is bedoeld als leermodel voor studenten en als toetsmodel voor de praktijkbegeleiders tijdens de stages in de gezondheidszorg.
Studenten werken full time in het beroepsveld tijdens hun stages. Het Engelse 'emersing', dat onderdompeling betekent, is hierbij van belang. Alle aspecten van leren die van belang zijn volgens het Cognitivisme, zoals de context, het herhalen, het learning by doing komen tijdens de stages aan de orde.
Het model is bedoeld voor leren in de sociale omgeving, in het beroepsveld. Niet voor het leren achter het bureau, of in het klaslokaal.
De voorwaarden om het beschreven handelingsniveau (van beginnend beroepsbeoefenaar in dit model) te bereiken zijn optimaal bij dit model, want:
- het model gaat uit van onderdompeling in de context waarbinnen de kennis toegepast moet worden, dit is optimaal voor het bereiken van transfer van de kennis,
- door het continu werken in de omgeving is er sprake van veel herhaling,
- de niveau-verdieping van competenties is bij uitstek mogelijk tijdens de stages, waar de student continu formatieve feedback ontvangt van de praktijkbegeleiders,
- feedback is nodig voor de metacognities reflecteren en monitoring van het eigen handelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten